شجرهٔ طیبهٔ طوبای ولایت

لطایف العرفان و الحکمه

شجرهٔ طیبهٔ طوبای ولایت

لطایف العرفان و الحکمه

شجرهٔ طیبهٔ طوبای ولایت

هو

بسم الله الرحمن الرحیم

عین و لام و یاء به قلب عاشقان
آورد هردم نشان از بی نشان

قال رسول الله صلی الله علیه و آله:

إِنَّمَا مَثَلُ أَهْلِ بَیْتِی فِیکُمْ کَمَثَلِ سَفِینَةِ نُوح، مَنْ دَخَلَهَا نَجَا، وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ

____________________
کانال تلگرام:

AsrareTohid@
Hou786@

۶ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

۲۸
آبان

هو


بدان که اگر روح به متابعت سید بشر صلی الله علیه و آله به دوام ریاضات و مجاهدات قوت گیرد تواند قالب کثیف را به مکان جسمانیت لطیف کشد و نشانش آن باشد که یک ساعت دو سه ماهه راه برود و آنچه شنیده ای که زمین را از بهر فلان ولی طی کردند تا به یک شب به مکه رفت در این حال باشد. و اگر قوتش بیش باشد تواند که قالب را به مکان جسمانیات الطف کشد و نشانش آن بود که در میان آب رود و تر نشود و به یک نفس از مشرق به مغرب رود. و اگر قوت روح به کمال رسد قالب را به مکان روحانیت کشد و نشانش آن باشد که در آتش رود و نسوزد ، زیرا که او در مکان روحانیت در آتش می رود و در آن مکان هیچ آتش نیست.


غایه الإمکان فی درایه المکان 

عین القضات همدانی

۱۰
آبان

هو


اهل کشف در حال سیر در عالم و اتصال به عوالم مافوق ماده و مکاشفات روحانیشان گاهی اوقات اصواتی بسیار خوش و دلربایی استماع می کنند , و بی جهت نیست که بزرگانی از عالم فلسفه و عرفان نه تنها منکر ادعاهای فیثاغورسیان در باب شهود نغمه های افلاکی نشده اند بلکه بر آن صحه گذاشته اند ; حاج سید حسین یعقوبی در کتاب سفینه الصادقین نقل کرده اند که در واقعه ای در حال سیر در عالم بوده اند و وقتی که از مراحلی عبور می کنند صوتی بسیار خوش استماع می کنند ؛ حضرتشان می فرمایند:

با سرعت بسیار زیادی به بالا میرفتم تا اینکه از جوّ عبور کردم . همینکه از جوّ عبور کردم صداهای عجیب و غریب و بسیار مهیبی میشنیدم. با رد شدن از این مرحله صدا های فوق العاده دلربایی می شنیدم که گویا از گردش افلاک به وجود می آمد و همچون آهنگ دلنوازی نواخته می شد.


همچنین نقل است که فیثاغورث حکیم نیز در کشفی نغمه ای بسیار خوش استماع می کند و بر اساس آن نغمه ، آهنگ های موسیقی را می سازد چنانچه می گوید:


گوشم در آغاز نغمه ی افلاک شنید و بر اساس آن ، آهنگ های موسیقی را ساختم.

ملاصدرا در رابطه با این مبحث در جلد هشتم اسفار می گوید:


قدما صداهای عجیبی و نغمه های غریبی را برای افلاک اثبات کرده اند که عقل از شنیدن آن متحیر شده و نفس از آن در عجب می ماند . نقل شده است فیثاغورث به عالم بالا عروج کرده , با صفای باطن و پاکی قلب خود , نغمه های افلاک و صدای حرکت کواکب را شنیده است.


و در جلد ششم اسفار می گوید:


عده ای از بزرگان حکما قائلند که در حرکت افلاک , صداهای خوشایند و نغمه های والایی وجود دارد ; فیثاغورث با نفس خود به آنجا صعود کرده با ذهن لطیفش آن نغمه های دلپذیر را شنید و بعد از آن علم موسیقی را تدوین کرد.


و همچنین در رابطه وجود اصوات و نغمات عالیه ای که در عوالم روحانی وجود دارد می گوید:


موسیقی نیز که در این عالم تحقق دارد ، شعاعی است از نغمات و اصوات عالیه ای که با ماده لطیف تر و خالص تر در عوالم بالاتر وجود دارند .


اُ / ش


۰۹
آبان

هو


اگر یکى- دو بار خلع بدن براى شما پیش آید ، براى شما خیلى چیزها روشن می شود.

شرح فارسی اسفار جلد سوم
علامه حسن زاده آملی

۰۹
آبان

هو

 

اهل معرفتی به حقیر فرمودند که :

در مکاشفه ای دیدم که نور حضرت محمد صلی الله علیه و آله تمام عالم را فرا گرفته است.

 

۰۷
آبان

هو


به یک نگاه شیخ کامل مکمل چنان تصفیه باطن مرید صادق مییابد که بر ریاضات کثیره حاصل نمی شود.


آنک ز تبریز دید یک نظر شمس دین

طعنه زند بر دهه سخره کند بر چله


هدایت العرفان


۰۷
آبان

هو


غذا را باید از اندازه ی اشتها کمتر بخورد که فرمودند بزرگان دین که باید ثلث معده را از غذا پر کنی و ثلثی را از برای آب بگذاری و یک ثلث را برای نفس و ذکر خدا خالی گذاری که اگر معده پر شود لا محاله تیره گی روح زیاد شود و نور ذکر را خاموش کند و چون غذا کمتر خورده شود البته خون صافی تولید شود و روح قلب صافی تر و روح دماغی نیز صافی شود.


ولایت نامه 

حاج ملاسلطان محمد سلطان علیشاه