شجرهٔ طیبهٔ طوبای ولایت

لطایف العرفان و الحکمه

شجرهٔ طیبهٔ طوبای ولایت

لطایف العرفان و الحکمه

شجرهٔ طیبهٔ طوبای ولایت

هو

بسم الله الرحمن الرحیم

عین و لام و یاء به قلب عاشقان
آورد هردم نشان از بی نشان

قال رسول الله صلی الله علیه و آله:

إِنَّمَا مَثَلُ أَهْلِ بَیْتِی فِیکُمْ کَمَثَلِ سَفِینَةِ نُوح، مَنْ دَخَلَهَا نَجَا، وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ

____________________
کانال تلگرام:

AsrareTohid@
Hou786@

۱۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

۲۲
ارديبهشت

هو


هنر عرفانی مسیحیت در آغاز در عین ساده و سمبلیک بودن بسیار عمیق و باطن دار بود و به نوعی این ساده و سمبلیک بودن بیانگر ملکوت عالم و موجودات روحانی و ملکوتی بود. این سادگی را به وضوح در تصاویری که از چهره ی حضرت مریم سلام الله علیها و حضرت عیسی سلام الله علیه و سایر قدیسین در آن زمان کشیده شده می توان مشاهده کرد.مسیحیان اولیه ی اورشلیم به دلیل مقید بودن به تورات که تصویرسازی را از موجودات جاندار تحریم کرده بود ، رمز ها را به صورت پیچک ها و گیاهان در نقوش به ظهور رسانده بودند ؛ اما نقاشی های اولیه ی مسیحیت را در کاتاکمپ ها ( مقبره های دخمه ای و سرداب های زیر زمینی ) که محل اجتماع سِری و مخفی مسیحیان به صورت غیر قانونی در روم بود می توان مشاهده کرد ، این آثار که به حدود سال ۱۸۰ متعلق است نمایشگر هنر اولیه ی ساده و سمبلیک مسیحیت است.


نقاشان این تصاویر از رمز ها و سمبل هایی از قبیل:


میش ، چوپان ، شاخه ی زیتون ، کبوتر سفید ، ققنوس ، شاخه نخل ، ماهی ، حروف I-CH-TH-U-S و حروف رمزی و کالمات jesous christos و soter استفاده می کردند که هر کدام دارای معنی یا معانی خاصی بودند ، به عنوان نمونه کبوتر سفید نماینده پرواز روح و آزاد شدن از بند طبیعت بود.( سیر حکمت و هنر در مسیحیت) 

در کنار این تصاویر می توان به تصاویری اشاره کرد که ملهم از داستان های تورات بود مانند بلعیده شدن حضرت یونس و ... است


  اُ _ ش


۱۹
ارديبهشت

هو


بابا حسن پیشنماز شیخ ما ابوسعید ( ابوالخیر ) بوده است و در عهد شیخ ، امامت متصوفه به رسم او کرده. یک روز پیشنماز نماز بامداد می گزارد ، چون قنوت برخواند گفت : تبارکت ربنا و تعالیت اللهم صل علی محمد ، و به سجده شد. چون از نماز فارغ گشت شیخ گفت :


چرا بر آل محمد صلوات ندادی ؟ و نگفتی اللهم صل علی محمد و آل محمد ؟


پیشنماز گفت :


ای شیخ ، اصحاب را خلاف است ( در این امر اختلاف است ) که در تشهد اول و در قنوت بر آل محمد صلوات شاید گفت یا نه و من احتیاط آن خلاف را نگفتم !


شیخ گفت :


ما در موکبی نرویم که آل محمد ( صلی الله علیه و آله ) آنجا نباشد .


اسرارالتوحید

۱۹
ارديبهشت

هو


پیران قلندری بودند که در زمان بچگی ، با آن بچگیمان از ایشان سوال می کردیم ؛ پیرانی که صد سال جلوتر رفته بودند ما با آن ها برخورد داشتیم ، از آن ها می پرسیدیم و آن ها مارا راهنمایی می کردند ، می رفتیم در قبرستان شاید پیدا بشوند ؛ ارتباطی که در بچگی داشتیم حالا غبطه آن وقت را می خورم . خودم حالاتی داشتم که از پنج ، شش سالگی دنبال پیران می گشتم . با خودم می گفتم باطنی هست و غیبی هست و من باید آن هارا پیدا کنم . ده سال هم در قبرستان ها بودم و خودم هم نمی دانستم چرا ؟ یک نیرویی مرا می کشید ، در فکر درس نبودم ، در فکر این بودم که من برای چه آفریده شده ام و برای چه خواهم مرد ! این مساله را می خواستم حل کنم ، ده سال در این فکرها بودم ، درک این کار هر کسی نیست.


یک وقتی فکر می کردم از اینجا به بیابان ها بروم ، دیدم دیوانه ای دارد می آید و بچه ها او را اذیت می کنند و با سنگریزه می زدند . من بچه هارا رد کردم رفتند ، رسید به من ، اظهار تشکر کرد. البته به نظر من و شما دیوانه بود ، گفت آقا هرجا بروی آسمان همین رنگ است ، فهمیدم همین است که می گوید و جواب مرا داد که برای چه آمدم و برای چه می روم و این وسط ماندن ما برای چیست؟ یک قافله می آید و یک قافله حرکت می کند . این چیست ؟ آن وقت بود که ریاضی و دیکته را ول کردم و رفتم و گفتم قبرستان خوب است...


در محضر استاد

۱۲
ارديبهشت

هو


اگر مرید در مغرب و استاد در مشرق باشد از او فایده تواند گرفتن اگر اینکه ارادتش قوی باشد ، شیخ ما می‌فرمود شاگردانم در بغداد بیشتر از شاگردانم در اینجا فیض می گیرند.


علاء‌الدوله سمنانی

مصنفات سمنانی

_____________________

۱۲
ارديبهشت

هو


مومنی که متادب به آداب پروردگار خود بُوَد و بر احکام شریعت مواظبت داشته باشد چون به خلوت نشیند و ذکر پیشه کند و فکر خود از ماسوی الله منصرف سازد و مانند فقیر بر آستان کَرَم پروردگار سر نهد در این حال خدای تعالی بر او می بخشاید و از علوم و اسرار الهی و معارف ربانی به او ارزانی می دارد.


شیخ اکبر محی الدین بن عربی

فتوحات المکیه

_______________________

۱۲
ارديبهشت

هو


📌اراده الکامله الی اشتیاقه للولایه الشیخیه



علاالدوله سمنانی در شرح حالی که در مورد خویش بیان می کند ، اظهار می دارد که آموزه ربط دل با شیخ به توفیق اجباری از طریق محبوس شدن وی در زندان ( با حکم ارغون شاه مغول ) و محل خاص برایش پدیدار شده ؛ و این محبوس شدن سبب شد تا بدون اتصال صوری و جسمانی ، نوعی وحدت و ارتباط معنوی بین علاالدوله و شیخش نورالدین عبدالرحمن اسفراینی پدید آید.


پس از منع کردن ارغنون شاه ، وی نامه ای به شیخش نوشته و حالاتش را برای او شرح داده ؛ شیخش در پاسخ می نویسد:


( من بعد تو را به صورت من - مصاحبت فیزیکی با من - حاجت نیست ، دل حاضر دار و از سر ارادت به سلوک مشغول شو )


سپس علاالدوله نیت اربعینی موسوی کرده می نویسد:


( اربعین موسوی نیت خلوت کردم و رابطه ارادت ولایت مستحکم شد. و مدت سه روز متصل صورت شیخ را بر جانب دل خود می دیدم که مرا از اسما و صفات حق تعالی و معارفی که بدان تعلق دارد اعلام می کرد )


رساله فتح المبین لاهل الیقین

____________________

۱۲
ارديبهشت

هو 


سالک ، سکوت و گرسنگی و عطش و بی خوابی و عزلت و ذکر مدام تا نگیرد، برنخیزد ؛ طلاب و سلاک طریق ، به دستور شیخ و مرشد کامل مکمل که این راه طی کرده و بر موزات آن واقف است بحق الیقین نه به محض ادعا مشغول به ریاضات شاقه و مافوق الطاقه شود ، از خطرات نفسانی محفوظ است و اگر درحین ریاضت و سلوک، پیر باطنی که روح یکی از اولیاء متوفی به او ظاهر شود زودتر به مقصود می رسد.


اگر توفیق ، رفیق گردد ؛ خواب و خوردن و شهوت به اختیار او در آید ؛ هرچه هست در ریاضت است بعون الله، کرامات و مکاشفات و مشاهدات و خارق عادات و خلع بدن که در خواب ازبدن خارج می شود و سیر آفاقی می نماید ، در بیداری حاصل می شود. اولا اجبار به ادامه ریاضت ، اختیاری می شود و ثانیا خلع و لبس به هر شکل که بخواهد متشکل می گردد؛ حصول موت اختیاری بر ریاضت شاقه مافوق الطاقه است و اگر سالک در حین ریاضت در هر یک از هفت وادی ( طلب ، عشق ، معرفت ، استغنا، توحید، حیرت، فقر) رحل اقامت انداخت به فنا نمی رسد و ناقص است.


حضرت سید علی مبدأ درویش طهرانی

رساله

____________________

۱۲
ارديبهشت
هو

تمام ابعاد غیر فیزیکی در واقع سطوحی از وجود هستند که در بسامدی بالاتر از دنیایی که می شناسیم در حال ارتعاش اند ؛ این مسئله باعث می شود که این ابعاد از چشم تمام مسائل امروزی و بعلاوه حواس پنجگانه ما پنهان و غیر قابل تشخیص باشند ؛ همانطوری که انواع مختلف انرژی مثل نور ، گرانش ، اشعه ایکس و میکروویو و ... می توانند بدون اینکه با هم تداخل داشته باشند فضای مشترکی را در آن واحد در دنیای فیزیکی اشغال کنند ، این سطوح ابعادی مختلف نیز در یک فضای مشترک و در آن واحد با هم همزیستی می کنند . نوع هریک از این سطوح از دیگری متفاوت و خصوصیات و طیف ارتعاشی هر یک منحصر به فرد است.


Astral dynamics

Robert bruce

۱۲
ارديبهشت

هو



عالم مقداری هست غیر از عالم حس و افلاک و عناصر و جمیع آنچه در این عالم است اعم از کواکب و مرکبات و معادن و نباتات و حیوانات و انسان در آن یافت می شود ؛ هرچند طبقات موجود در آن متناهی اند ، اما حصول اثر در آن غیر متناهی است و در هر طبقه از آن انواعی است ، بعضی را قوم ملایکه و اخیار انسان ها ساکن اند ، برخی را قومی از ملایکه و جن و شیاطین. عدد طبقات خارج از احصاء بشر است و هم عجایب آن را فقط خدا به آن آگاه است.


دشتکی

اشراق هیاکل النور

۱۲
ارديبهشت

هو


در کشتی ولایت سوار شوید و با تمام رگ و پوستتان به این خاندان (اهل بیت) عشق بورزید ، ضرر نمی کنید. هر چه داریم از درِ این خانه داریم ، از جای دیگر نداریم. مقام راه گشای سالک در این خانه است.


در محضر استاد

۱۲
ارديبهشت

هو 


در ورای این عالم (جسمانی) آسمانی وجود دارد که هیچ شئ زمینی آنجا وجود ندارد ، حقایق آن عالم شبیه عالم ما هستند ولی نورانی تر و کامل تر اند ، آن عالم دارای آسمانی است و ستارگانی ؛ زمینی که در آن عالم است فاقد سنگریزه و بلکه آبادی تمام است نهرها و دریاهایی در آن عالم جاری اند و در آنجا حیواناتی وجود دارد.


فلوطین

شواهدالربوبیه ، ملاصدرا