شجره ی طیبه ی طوبای ولایت

تحقیقاتی پیرامون فلسفه اسلامی و ادیان و عرفان

شجره ی طیبه ی طوبای ولایت

تحقیقاتی پیرامون فلسفه اسلامی و ادیان و عرفان

شجره ی طیبه ی طوبای ولایت

هو

یا علی

به عقل ما نرسد درک کُنهِ این نقطه
که نکته هاست به دریای باء بسم الله

قال رسول الله صلی الله علیه و آله:

إِنَّمَا مَثَلُ أَهْلِ بَیْتِی فِیکُمْ کَمَثَلِ سَفِینَةِ نُوح، مَنْ دَخَلَهَا نَجَا، وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ

قصد بر آن دارم تا شمه ای از خاطرات و تحقیقات شخصیم را پیرامون فلسفه اسلامی و ادیان و عرفان در این وبلاگ قرار بدهم.این وبلاگ جنبه ی شخصی دارد و فقط به عنوان بانکیست جهت ذخیره ی مطالب جمع آوری شده و یا نوشته شده توسط حقیر

خاک پای محبان مولا علی

اُ/ ش

کانال تلگرام
AsrareTohid@

۱۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

۲۲
ارديبهشت

هو


هنر عرفانی مسیحیت در آغاز در عین ساده و سمبلیک بودن بسیار عمیق و باطن دار بود و به نوعی این ساده و سمبلیک بودن بیانگر ملکوت عالم و موجودات روحانی و ملکوتی بود. این سادگی را به وضوح در تصاویری که از چهره ی حضرت مریم سلام الله علیها و حضرت عیسی سلام الله علیه و سایر قدیسین در آن زمان کشیده شده می توان مشاهده کرد.مسیحیان اولیه ی اورشلیم به دلیل مقید بودن به تورات که تصویرسازی را از موجودات جاندار تحریم کرده بود ، رمز ها را به صورت پیچک ها و گیاهان در نقوش به ظهور رسانده بودند ؛ اما نقاشی های اولیه ی مسیحیت را در کاتاکمپ ها ( مقبره های دخمه ای و سرداب های زیر زمینی ) که محل اجتماع سِری و مخفی مسیحیان به صورت غیر قانونی در روم بود می توان مشاهده کرد ، این آثار که به حدود سال ۱۸۰ متعلق است نمایشگر هنر اولیه ی ساده و سمبلیک مسیحیت است.


نقاشان این تصاویر از رمز ها و سمبل هایی از قبیل:


میش ، چوپان ، شاخه ی زیتون ، کبوتر سفید ، ققنوس ، شاخه نخل ، ماهی ، حروف I-CH-TH-U-S و حروف رمزی و کالمات jesous christos و soter استفاده می کردند که هر کدام دارای معنی یا معانی خاصی بودند ، به عنوان نمونه کبوتر سفید نماینده پرواز روح و آزاد شدن از بند طبیعت بود.( سیر حکمت و هنر در مسیحیت) 

در کنار این تصاویر می توان به تصاویری اشاره کرد که ملهم از داستان های تورات بود مانند بلعیده شدن حضرت یونس و ... است


 🖋 اُ _ ش


۱۹
ارديبهشت

هو


📝..بابا حسن پیشنماز شیخ ما ابوسعید ( ابوالخیر ) بوده است و در عهد شیخ ، امامت متصوفه به رسم او کرده. یک روز پیشنماز نماز بامداد می گزارد ، چون قنوت برخواند گفت : تبارکت ربنا و تعالیت اللهم صل علی محمد ، و به سجده شد. چون از نماز فارغ گشت شیخ گفت :


چرا بر آل محمد صلوات ندادی ؟ و نگفتی اللهم صل علی محمد و آل محمد ؟


پیشنماز گفت :


ای شیخ ، اصحاب را خلاف است ( در این امر اختلاف است ) که در تشهد اول و در قنوت بر آل محمد صلوات شاید گفت یا نه و من احتیاط آن خلاف را نگفتم !


شیخ گفت :


ما در موکبی نرویم که آل محمد ( صلی الله علیه و آله ) آنجا نباشد .


اسرارالتوحید

____________________

۱۹
ارديبهشت

هو


ییر منیرمان حفظه الله فرمودند:


📝..پیران قلندری بودند که در زمان بچگی ، با آن بچگیمان از ایشان سوال می کردیم ؛ پیرانی که صد سال جلوتر رفته بودند ما با آن ها برخورد داشتیم ، از آن ها می پرسیدیم و آن ها مارا راهنمایی می کردند ، می رفتیم در قبرستان شاید پیدا بشوند ؛ ارتباطی که در بچگی داشتیم حالا غبطه آن وقت را می خورم . خودم حالاتی داشتم که از پنج ، شش سالگی دنبال پیران می گشتم . با خودم می گفتم باطنی هست و غیبی هست و من باید آن هارا پیدا کنم . ده سال هم در قبرستان ها بودم و خودم هم نمی دانستم چرا ؟ یک نیرویی مرا می کشید ، در فکر درس نبودم ، در فکر این بودم که من برای چه آفریده شده ام و برای چه خواهم مرد ! این مساله را می خواستم حل کنم ، ده سال در این فکرها بودم ، درک این کار هر کسی نیست.


یک وقتی فکر می کردم از اینجا به بیابان ها بروم ، دیدم دیوانه ای دارد می آید و بچه ها او را اذیت می کنند و با سنگریزه می زدند . من بچه هارا رد کردم رفتند ، رسید به من ، اظهار تشکر کرد. البته به نظر من و شما دیوانه بود ، گفت آقا هرجا بروی آسمان همین رنگ است ، فهمیدم همین است که می گوید و جواب مرا داد که برای چه آمدم و برای چه می روم و این وسط ماندن ما برای چیست؟ یک قافله می آید و یک قافله حرکت می کند . این چیست ؟ آن وقت بود که ریاضی و دیکته را ول کردم و رفتم و گفتم قبرستان خوب است...


یا علی

______________________

۱۲
ارديبهشت

هو


اگر مرید در مغرب و استاد در مشرق باشد از او فایده تواند گرفتن اگر اینکه ارادتش قوی باشد ، شیخ ما می‌فرمود شاگردانم در بغداد بیشتر از شاگردانم در اینجا فیض می گیرند.


علاء‌الدوله سمنانی

مصنفات سمنانی

_____________________

۱۲
ارديبهشت

هو


مومنی که متادب به آداب پروردگار خود بُوَد و بر احکام شریعت مواظبت داشته باشد چون به خلوت نشیند و ذکر پیشه کند و فکر خود از ماسوی الله منصرف سازد و مانند فقیر بر آستان کَرَم پروردگار سر نهد در این حال خدای تعالی بر او می بخشاید و از علوم و اسرار الهی و معارف ربانی به او ارزانی می دارد.


شیخ اکبر محی الدین بن عربی

فتوحات المکیه

_______________________

۱۲
ارديبهشت

هو


📌اراده الکامله الی اشتیاقه للولایه الشیخیه


بعد منزل نبود در سفر روحانی...


علاالدوله سمنانی در شرح حالی که در مورد خویش بیان می کند ، اظهار می دارد که آموزه ربط دل با شیخ به توفیق اجباری از طریق محبوس شدن وی در زندان ( با حکم ارغون شاه مغول ) و محل خاص برایش پدیدار شده ؛ و این محبوس شدن سبب شد تا بدون اتصال صوری و جسمانی ، نوعی وحدت و ارتباط معنوی بین علاالدوله و شیخش نورالدین عبدالرحمن اسفراینی پدید آید.


پس از منع کردن ارغنون شاه ، وی نامه ای به شیخش نوشته و حالاتش را برای او شرح داده ؛ شیخش در پاسخ می نویسد:


( من بعد تو را به صورت من - مصاحبت فیزیکی با من - حاجت نیست ، دل حاضر دار و از سر ارادت به سلوک مشغول شو )


سپس علاالدوله نیت اربعینی موسوی کرده می نویسد:


( اربعین موسوی نیت خلوت کردم و رابطه ارادت ولایت مستحکم شد. و مدت سه روز متصل صورت شیخ را بر جانب دل خود می دیدم که مرا از اسما و صفات حق تعالی و معارفی که بدان تعلق دارد اعلام می کرد )


یا علی 


رساله فتح المبین لاهل الیقین

____________________

۱۲
ارديبهشت

هو 


سالک ، سکوت و گرسنگی و عطش و بی خوابی و عزلت و ذکر مدام تا نگیرد، برنخیزد ؛ طلاب و سلاک طریق ، به دستور شیخ و مرشد کامل مکمل که این راه طی کرده و بر موزات آن واقف است بحق الیقین نه به محض ادعا مشغول به ریاضات شاقه و مافوق الطاقه شود ، از خطرات نفسانی محفوظ است و اگر درحین ریاضت و سلوک، پیر باطنی که روح یکی از اولیاء متوفی به او ظاهر شود زودتر به مقصود می رسد.


اگر توفیق ، رفیق گردد ؛ خواب و خوردن و شهوت به اختیار او در آید ؛ هرچه هست در ریاضت است بعون الله، کرامات و مکاشفات و مشاهدات و خارق عادات و خلع بدن که در خواب ازبدن خارج می شود و سیر آفاقی می نماید ، در بیداری حاصل می شود. اولا اجبار به ادامه ریاضت ، اختیاری می شود و ثانیا خلع و لبس به هر شکل که بخواهد متشکل می گردد؛ حصول موت اختیاری بر ریاضت شاقه مافوق الطاقه است و اگر سالک در حین ریاضت در هر یک از هفت وادی ( طلب ، عشق ، معرفت ، استغنا، توحید، حیرت، فقر) رحل اقامت انداخت به فنا نمی رسد و ناقص است.


حضرت سید علی مبدأ درویش طهرانی

رساله سید علی مبدا

____________________

۱۲
ارديبهشت
هو

نکته ۶۶


تمام ابعاد غیر فیزیکی در واقع سطوحی از وجود هستند که در بسامدی بالاتر از دنیایی که می شناسیم در حال ارتعاش اند ؛ این مسئله باعث می شود که این ابعاد از چشم تمام مسائل امروزی و بعلاوه حواس پنجگانه ما پنهان و غیر قابل تشخیص باشند ؛ همانطوری که انواع مختلف انرژی مثل نور ، گرانش ، اشعه ایکس و میکروویو و ... می توانند بدون اینکه با هم تداخل داشته باشند فضای مشترکی را در آن واحد در دنیای فیزیکی اشغال کنند ، این سطوح ابعادی مختلف نیز در یک فضای مشترک و در آن واحد با هم همزیستی می کنند . نوع هریک از این سطوح از دیگری متفاوت و خصوصیات و طیف ارتعاشی هر یک منحصر به فرد است.


Astral dynamics

Robert bruce

____________________

۱۲
ارديبهشت

هو


نکته ۶۵


عالم مقداری هست غیر از عالم حس و افلاک و عناصر و جمیع آنچه در این عالم است اعم از کواکب و مرکبات و معادن و نباتات و حیوانات و انسان در آن یافت می شود ؛ هرچند طبقات موجود در آن متناهی اند ، اما حصول اثر در آن غیر متناهی است و در هر طبقه از آن انواعی است ، بعضی را قوم ملایکه و اخیار انسان ها ساکن اند ، برخی را قومی از ملایکه و جن و شیاطین. عدد طبقات خارج از احصاء بشر است و هم عجایب آن را فقط خدا به آن آگاه است.


دشتکی

اشراق هیاکل النور

__________________

۱۲
ارديبهشت

پیر منیرمان حفظه الله فرمودند:


در کشتی ولایت سوار شوید و با تمام رگ و پوستتان به این خاندان (اهل بیت) عشق بورزید ، ضرر نمی کنید. هر چه داریم از درِ این خانه داریم ، از جای دیگر نداریم. مقام راه گشای سالک در این خانه است.


یا علی

____________________

۱۲
ارديبهشت

هو 


نکته ۶۴


در ورای این عالم (جسمانی) آسمانی وجود دارد که هیچ شئ زمینی آنجا وجود ندارد ، حقایق آن عالم شبیه عالم ما هستند ولی نورانی تر و کامل تر اند ، آن عالم دارای آسمانی است و ستارگانی ؛ زمینی که در آن عالم است فاقد سنگریزه و بلکه آبادی تمام است نهرها و دریاهایی در آن عالم جاری اند و در آنجا حیواناتی وجود دارد.


فلوطین

شواهدالربوبیه ، ملاصدرا

___________________