شجرهٔ طیبهٔ طوبای ولایت

لطایف العرفان و الحکمه

شجرهٔ طیبهٔ طوبای ولایت

لطایف العرفان و الحکمه

شجرهٔ طیبهٔ طوبای ولایت

هو

بسم الله الرحمن الرحیم

عین و لام و یاء به قلب عاشقان
آورد هردم نشان از بی نشان

قال رسول الله صلی الله علیه و آله:

إِنَّمَا مَثَلُ أَهْلِ بَیْتِی فِیکُمْ کَمَثَلِ سَفِینَةِ نُوح، مَنْ دَخَلَهَا نَجَا، وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ

____________________
کانال تلگرام:

AsrareTohid@
Hou786@

۱۰ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

۲۳
مرداد

هو


چون ذکر خدا از صاحب اجازه اخذ شود و مداومت نماید زنگار دل را بزداید و چون زنگار دل زدوده شود پیوند ولایت که صورت ولی امر است و نورانیت علی علیه السلام باشد نمایان شود و در آن پیوند همه ی خیرات مندرج است و مفتاح همه ی نیکی ها است و باب شهرستان علم است و قرین فتح و نصرت و ظفر خواهد بود و صاحبش موافق اخبار مؤمن ممتحن است و در عداد ملائکه و انبیاء علیهم السلام خواهد بود. 


حاج ملا سلطان محمد (سلطان علیشاه) طیب الله روحه الشریف

ولایت نامه

__________________

۲۰
مرداد

هو


یکی از آسیب های جدی که در طول تاریخ عرفان و تصوف وجود دارد و تا به امروز هم ادامه دارد اینست که بعضی از کسانی که در وادی طریقت سلوک می کنند و اهل سیر باطنی می شوند گاها نگاه خاص مذمت گونه و سرزنش گونه و کوچک پنداشتن به اهل شریعت و مردم عادی پیدا می کنند و این سم جدی است در وادی سلوک برای اهل طریقت ؛ کسانی که در درجات بالای ایمان هستند هیچگاه کسانی را که در درجات پایین تر ایمان هستند نفی نمی کنند.


جناب آقای کربلایی

آسیب شناسی سلوک، ۲

۱۷
مرداد

هو


شب های دراز را مشغول به ذکر باش تا شمس حقیقت بر تو تجلی کند و قلب تو به آن نیروی ولایت علی و اولاد علی روشن شود.


در محضر استاد


۱۷
مرداد

هو


باید روزانه به مراقبه بنشینید و متمرکز باشید و غیر خدا را در دل داخل نکنید تا جوششی در شما پیدا شود و نورانیت وجودتان تقویت شود ، در روز اگر حداقل نیم ساعت ، یک ساعت متمرکز نباشیم و به مراقبه ننشینیم هیچ چیز نخواهیم فهمید و از راه بهره برداری نمی کنیم ؛ عصر ها پیش از نماز به مراقبت دل بنشینید تا غیری وارد نشود و هرکس در ذکر خودش برود و در خودش متمرکز بشود و به مراقبت دل بنشیند.


در محضر استاد

____________________


۱۷
مرداد

هو


ذکر خفی اکبر است و ذکر جلی اوسط ؛ ذکری را که همه دارند می گویند ذکر اوسط است که ذکر نَفَس ( دم و بازدم ) است ؛ ذکر اکبر ذکری است که به هرکسی نمی دهند مگر قابلیتی در یکی دو نفر شما پیدا شود، ذکر اکبر بریدن از هوس هاست ان شا الله مولا توفیق دهد و بیشتر بتوانیم ادای ذکر کنیم تا لطفش شامل همه شود.


در محضر استاد

۱۲
مرداد

هو


📌فیلسوف واقعی در بیان شیخ شهاب الدین سهروردی


مراد از فلسفه اشراق فلسفه ای است که سهروردی آن را بنیان نهاده است ؛ از نظر شیخ اشراق فیلسوف و‌اقعی کسی است که علاوه بر تسلط بر مبانی فلسفی و منطق صوری بتواند با تهذیب نفس و تصفیه باطن مراتب کمالات معنوی را طی کرده و استعداد مظهریت انوار الهی را پیدا نماید. خود او در کتاب هایش تاکید می کند فلسفه اش برای کسانی است که علاوه بر حکمت بحثی و استدلالی دنبال شهود حقایق عالم بالا نیز هستند و شرط فهم فلسفه خود را تابش بارقه الهی بر قلب خواننده می داند و تاکید می کند کسانی که فقط طالب بحث فلسفی صرف هستند و دنبال تأّله و کشف الهی نمی باشند بهتر است سراغ فلسفه مشاء بروند ؛ به اعتقاد شیخ اشراق کار اشراقیون جز با سوانح نوری سامان نمی یابد.


دکتر کریم مجتهدی

_________________

۰۹
مرداد

هو


سید مهدی قاضی روزی به بنده فرمود پدرم بارها (سید علی قاضی) می گفت انسان باید محور برزخی پیدا کند تا به اسرار حروف و کلمات و حقایق اشیا دست یابد و آگاهی پیدا کند و از این حالت طبیعی و عادی مردم متعارف به درآید. و تا کسی از این عالم خاکی با تزکیه و تقوا پوست نیندازد ، به ملکوت عالم آشنا نمی‌‌شود. فرزندم! ارتقای برزخی به رشد و اعتلای وجودی نیاز دارد.


استاد علامه حسن زاده آملی

کیهان اندیشه

_______________________

۰۸
مرداد

هو


حکیم متأله کسی است که بدن او هم چون پیراهنی برای او است که زمانی آن را کنار نهاده و زمان دیگر بکار می‌گیرد‌‌ ‌؛ هیچ انسانی نمی‌ تواند در زمره حکماء درآید و از ایشان دانسته شود ، مگر آنکه در زمره مقدس سلوک درآید و پوشش بدن را گاهی بکار گیرد و گاه کنار نهد ؛ اگر بخواهد به عالم نور عروج کند و یا به هر صورتی که اراده کند، در آید؛ نفس انسان نیز که از جوهر قدسی تشکیل شده است ، آن‌گاه که از عالم نور منفعل شود و لباس اشراق بپوشد ، همچون نور تأثیر می‌کند و منفعل می‌سازد ، اشاره می‌کند و شئ با همان اشاره او ، وجود می یابد و تصور می‌کند و شئ بر حسب تصور او واقع می‌شود.


شیخ شهاب الدین سهروردی

جلد اول مصنفات صفحه ۱۲۹

________________

۰۶
مرداد

هوالرئوف


📌کشف قلبی میرزا ابوالقاسم راز شیرازی اثر زیارت آستان ملایک پاسبان مولانا الاعظم جناب علی بن موسی الرضا روحنا فداه و علیه الصلوه و السلام


چنانکه در سفر خیریت اثر زیارت ارض اقدس مشهد مقدس و آستان بوسی آستان ملایک پاسبان روضه ی مقدسه ی مینو مثال حضرت  نور کبریای خداوندی ، مولانا الاعظم جناب علی بن موسی الرضا -روحنا فداه و علیه الصلوه و السلام- روزی که روز عملِ استفتاح ( دعای ام داود ) بود و فقیر در آن روضه ی مبارکه مشغول عمل مذکور بودم ، می دیدم به چشم قلبی باطنی که حضرت آدم صفی در پای ضریح مبارک ، بالای سر آن حضرت نشسته اند و با قامت رفیعی که سرش به بالای ضریح مبارک است و از دو سمت او حضرت انبیاء و رسل -علیهم السلام- حلقه زده اند و به زیارت و دعا و ابتهال ( گریه ) مشغولند ، ناگاه چشم فقیر در وسط حلقه ی انبیاء به جمال بی مثال آن وجه الله اعظم-روحی فداه- افتاد که نشسته بودند با گونه ی احمر چون قرص آفتاب و چشم و ابرویی چون قاب قوسین او ادنی و نظر به فقیر بنده ی خود دارند و بس و فرمودند : (( أنا مرشد الکل ، من مرشد کل هستم ))  با تبسم گونه ، هوش از سر فقیر سپری و رقت شدیدی افتادم.


راز شیرازی

رساله مرصاد العباد

۰۲
مرداد

هو


فراگیری دانش معقول میرزا ابوالقاسم حسینی شریفی شیرازی متخلص به راز ( میرزا بابا ذهبی ) قدس الله نفسه الزکیه هنگام مهاجرت به اصفهان و حضور در حوزه تدریس ملاّ علی نوری:


و فقیر (راز شیرازی) شارح مدّت متمادی کتب آن جناب (یعنی صدر المتألّهین) را به طریقه تحقیق و برهان در خدمت اساتید عظام و افاضل کرام این حکمت علّیه همچون علّیین آشیان مولانا علی نوری و مولانا احمد یزدی طیّب اللّه مضجعهم که در حکمت اشراق مانند خود در عالم آفاق نداشتند استفاده کرده ام و ریاضت علمی بسیار در این فن برده و به امر اساتید بزرگوار حواشی چند بر کتب اسفار اربعه آن جناب نوشته ام و لکن پس از زمان طویل در تحصیل علم و اکتساب حکمت درد طلب الهی و التهاب آتش شوق و محبّت خداوندی در قلب ظهور نمود و به خدمت بزرگان از اهل الله و اولیاء اللّه و اهل کشف و معرفت مشرف شدم و از برکات انفاس طیّبه و بواطن مبارکه ایشان مستفیض آمدم و به عنایت الهیه از علم الیقین به عین الیقین فائض شدم.


راز شیرازی

طباشیر الحکمه