شجرهٔ طیبهٔ طوبای ولایت

لطایف العرفان و الحکمه

شجرهٔ طیبهٔ طوبای ولایت

لطایف العرفان و الحکمه

شجرهٔ طیبهٔ طوبای ولایت

هو

بسم الله الرحمن الرحیم

عین و لام و یاء به قلب عاشقان
آورد هردم نشان از بی نشان

قال رسول الله صلی الله علیه و آله:

إِنَّمَا مَثَلُ أَهْلِ بَیْتِی فِیکُمْ کَمَثَلِ سَفِینَةِ نُوح، مَنْ دَخَلَهَا نَجَا، وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ

____________________
کانال تلگرام:

AsrareTohid@
Hou786@

۶ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

۰۹
شهریور

هو


اگر کسی آمد و برای خودش تصرّف (دخالت در امور آفرینش) کرد ، پس بدانید که او شما را برای خودش خواسته ، نه برای خدا.


در محضر استاد

۰۹
شهریور

هو


سالکى در اثناى سلوک شنیده است که به او می‏ گویند: «ما تکلیف را از تو برداشته ‏ایم.» آن سالک عارف آگاه فهمید که این القاء سبوحى و نداى رحمانى نیست ، بلکه وسواس خناس و دمدمه شیطانى است ، لذا در جوابش گفت: «اى عدو الله من بنده خدایم و اینجا دار تکلیف است ، چگونه تکلیف از من برداشته شده است»؟


استاد علامه حسن زاده آملی

هزار و یک کلمه - کلمه 390

۰۶
شهریور
هو

📌نقش کشتی نجات

وجهه مبارکه کشتی نجات ناظر بر حدیث مبارک "مَثَلُ أَهْلِ بَیْتِی فِیکُمْ کَمَثَلِ سَفِینَةِ نُوح، مَنْ دَخَلَهَا نَجَا، وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ" منقوش به نام مبارک یا علی به صورت کشتی ، که نتیجه ی تمثلیست نورانی و ملکوتی برای سید جلال الدین محمد مجدالاشرف فرزند بزرگوار حضرت سید ابوالقاسم حسینی شریفی متخلص به راز از اقطاب سلسله مبارکه کبرویه ذهبیه که مرحوم نایب الولایه اردبیلی (وحیدالاولیا) آن را منقش فرمودند ، حضرتشان در مقدمه بر کتاب طباشیر الحکمه در شرح حدیث نوری محمدی صلی الله علیه و آله  در معنی وجهه می فرمایند:

سحر گاهی می دیدم در خواب به حضور مبارکش ( پدر بزرگوارشان راز شیرازی) حاضرم صفحه ای در دست فقیر است منقوش به اسم مبارک و نورانی "یا علی" ولیکن به صورت کشتی بزرگ است ، متذکر به حدیث مبارک "مَثَلُ أَهْلِ بَیْتِی فِیکُمْ کَمَثَلِ سَفِینَةِ نُوح، مَنْ دَخَلَهَا نَجَا، وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ" گردیدم و در تماشای این کشتی بودم آن جناب پیش آمده از دست فقیر گرفتند و بوسیدند و در کمال شوق بر سر مبارک خود گذارده به فقیر مرحمت فرمودند پس از آن مصاحفه فقیرانه کردیم پس از فراغ می بینم که می خواهند پای فقیر را ببوسند عرض کردم با کمال عجز که فدای عنایات شما چگونه می شود به حق مولی فقیر را خجل نفرمائید، فرمودند که نمی بینی چه از تو و در دست تو موجود گردیده از باطن ولایت؟

یا علی

۰۵
شهریور

هو

 

شیخ ما و شیخ جمله مشایخ ما در هر سه شعبه ی جعفری و حسنی و کمیلی علی است، علی علیه السلام الله و سلام رسوله.

 

علاءالدوله سمنانی

مکتوب شیخ علاءالدوله در جواب مولانا تاج الدین کرهری

۰۵
شهریور

هو

 

📌پیش فرض فکری متشکل از عرفان و برهان و قرآن

 

زمانی که خوشه چین کلاس های عرشی استادی بودم همیشه حضرتشان در کلاس ها اصلی را که مقتبس از سیره تربیتی حضرت استاد علامه حسن زاده آملی بود تکرار می کردند و آن اصل این بود که قبل از رسیدن به خدمت شیخی کامل مکمل حتما سیر علمی را خوب دنبال کنید و اصول ایقانی و مبانی رصین فلسفه و عرفان اسلامی را در جانتان پیاده کنید ‌‌؛ کسی که سلوکش عقلانی باشد و با نور قرآن و سخن معصومین علیهم السلام حرکت کند از اوهام و خیالات به دور می ماند و سر سخن مشایخ و اساتید عرفان را شایسته تر و پسندیده تر درمی یابد ؛ شبی که در جوار یکی از اهل معرفت بودم یکی از شاگردان که در اثنای سلوکش تمثلی به ایشان دست داده بود و آن را مثال خدایش پنداشته بود ، خدمت ایشان این حال را عرضه داشتند ایشان در جواب فرمودند:

 

( اوهام و خیالات است و باید از اوهام و خیالات برون رفت

 

عاشقى دید از دل پرتاب

حضرت حق تعالى اندر خواب‏

دامنش را گرفت آن غم خور

که ندارم من از تو دست دگر

چون درآمد ز خواب خوش درویش

دید محکم گرفته دامن خویش‏

 

اگر این سالک ( ایده الله سبحانه بإلقاءاته السبوحیه ) به اصول و مبانی اصیل فلسفه و عرفان اسلامی آشنایی داشت می دانست که "حق مطلق به اطلاق وجود صمدی در هیچ صقع کلمات وجودی امکانی صورت پذیر نیست و متمثل نمی شود"(۱) و قوه خیال بوده که شیطنت کرده و او را خدایش ارائه داده است و دقیق تر سر سخن این استاد بزرگوار را در رابطه با برون رفتن از اوهام و خیالات در می یافت.

 

یا علی

 

 یکشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۷

( ۱ ) - رجوع شود به کتاب هزار و یک کلمه استاد علامه حسن زاده آملی کلمه ۳۹۰

۰۱
شهریور

هو


📌معرفت نفس نردبان معرفت حق تعالی


کسی که جاهل به نفس خویش است ، چگونه می­تواند در شناخت سایر اشیا موفق باشد؛ چنان­که ارسطو گفته کسی که از معرفت نفسش عاجز است ، شایسته است که از معرفت حق نیز ناتوان باشد ؛ زیرا معرفت نفس ذاتاً و صفتاً و افعالاً مرقات و نردبان معرفت حق ­تعالی می­ باشد ؛ به­ دلیل آنکه حق­ تعالی انسان را بر مثال خویش آفرید. پس کسی که از علم نفس خویش آگاه نباشد، علم ربش را نیز نمی­داند.


صدرالتمألهین ملاصدرا شیرازی

حکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة العقلیة جلد ۶

____________________