شجرهٔ طیبهٔ طوبای ولایت

لطایف العرفان و الحکمه

شجرهٔ طیبهٔ طوبای ولایت

لطایف العرفان و الحکمه

شجرهٔ طیبهٔ طوبای ولایت

هو

بسم الله الرحمن الرحیم

عین و لام و یاء به قلب عاشقان
آورد هردم نشان از بی نشان

قال رسول الله صلی الله علیه و آله:

إِنَّمَا مَثَلُ أَهْلِ بَیْتِی فِیکُمْ کَمَثَلِ سَفِینَةِ نُوح، مَنْ دَخَلَهَا نَجَا، وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ

____________________
کانال تلگرام:

AsrareTohid@
Hou786@

۱۱ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

۳۱
تیر

هوالعلی الاعلی


📌لطیفه ای عرفانی پیرامون خلافت بلافصل مولانا و مولی الکونین علی بن ابی طالب ( صلوات اللّه و صلوات ملائکته و انبیائه و رسله و جمیع خلقه علیه ) و رد عقیده عامه اهل اسلام ( اهل سنت ) در بیان حاج میرزا حسن صفی علیشاه قدس سره العزیز


رسول خدا فاقد هیچ مرتبه ی از کمالات وجود نبود و نتواند بود خلیفه ی او هم باید کسی باشد که چون مستخلف ( کسی که جانشینی قرار می دهد ) خود فاقد مرتبه نباشد و الا ادای حقوق اشیاء امکانی که در هر مرتبه ی از مراتب متحققند نتواند نمود و قطب عالم امکان نتواند بود و بعد از پیغمبر صلی الله علیه و آله هم قطب عالم امکان غیر از خلیفه ی او محال است باشد، هیچ زمانی نتواند بود که عالم خالی از وجود کامل مکملی باشد و چون پیغمبر صاحب این مرتبه بود خلیفه ی او هم باید همین مرتبه باشد و تعیین چنین کسی را خلایق نتواند کرد. از آنکه عارف به مراتب کمالیه او نیستند. چنانکه تعیین رسالت و رسول با خلق نیست و حق ندارند که پیغمبری مشخص کنند و همچنین حق تعیین وصایت و وصی ندارند از آنکه از ادراک این مرتبه عاجزند. پس اگر ابابکر بعد از رسول صاحب این مقام بود تعیینش هم حق پیغمبر بوده نه حق مردم و چون نکرد یا باید پیغمبر خطا کرده باشد ( که نکرده است ) یا او صاحب این مرتبه نباشد.


حاج میرزا حسن صفی علیشاه قدس سره الشریف

اسرار المعارف

_________________

۳۱
تیر

هو


خیالات (پراکنده) را رها کنید و درون خودتان سفر کنید و اهل فکر و مراقبه باشید تا در شما جوششی پیدا بشود که بتوانید نور معرفت را مشاهده کنید.


در محضر استاد


۳۱
تیر

هو


📌منشأ انواری که سالک در مقام مشاهده می بیند


منشاء انوار متنوع است، چون روحانیت سالک و ولایت شیخ و نبوت خواجه صلی الله علیه و آله و ارواح انبیاء و اولیاء و مشایخ و حضرت عزت و ذکر لا اله الّا الله و اذکار مختلف و قرآن و اسلام و ایمان و انواع عبادات و طاعات که هریک را نوری دیگرست و از هر منشاء نوری دیگر خیزد مناسب آن و هر یک را ذوقی و لونی ( رنگی) دیگر است.


شیخ نجم الدین رازی

_________________

۳۱
تیر

هو


📌ظهور انوار در مقام مشاهده برای سالک


بسا باشد که در اول مرتبه نور سفید مشهود گردد و او علامت اسلام است، دوم نور زرد دیده شود و او علامت ایمان است، سوم نور کبود و او علامت احسان است، چهارم نور سبز است و او علامت اطمینان است، پنجم نور آبی است و آن علامت ایقان است، ششم نور سرخ است و او علامت عرفان است، هفتم نور سیاه است و او علامت هیمان است. و نور ذات است؛ بسا می شود که مشاهده این انوار با هم جمعاً یا منفرداً یا برحسب اوقات مختلفه پدید آید و این معرفت شامل حال سالک با معرفت است.


شیخ نجم الدین رازی

مرصاد العباد

__________________

۲۲
تیر

هو

 

عارف کامل ، آنچه که قرار است حادث شود را می گیرد.

 

شرح:

 

آنچه که می خواهد در این عالم جسمانی پیاده شود باید عوالم طولیه وجودی را در قوس نزول به ترتیب طی کند ( گذر از عالم عقل به عالم مثال و گذر از عالم مثال به عالم جسمانی ) زیرا که طفره ( در طبیعیات فلسفه به معنی  از نقطه ای به نقطه ای رسیدن ، بدون پیمودن مسافت فاصله است و در علم لغت پریدن از روی یک چیزی را می گویند ) محال است؛ آن چه که از حوادث قرار است اتفاق بیافتد، پس از طی کردن عالم عقل ، در عالم مثال منفصل قوس نزول صورتی را متناسب با آن حادثه یا به شکل صورت اصلی آن حادثه ، قبل از اتفاق افتادن در عالم جسمانی پیدا می کند و شخص عارف کامل که در اثر مجاهدات و ریاضات و ذکر و فکر، خیال متصل اش چون آیینه شده است، صور عالم مثال منفصل قوس نزول در خیال متصل اش نقش می ببندد ( که انسان جسمش با عالم جسمانی و خیالش با عالم خیال و عقلش با عالم عقل مرتبط است ) و به کشف مثالی می بیند آن حادثه ای را که قرار است حادث شود.

۲۲
تیر

هو


از برای قلب در نهایت درجه کمالش چهارده قائمه است از انوار معصومیه چهارده گانه علیهم السلام و هر یک از این قوائم ، مطلع(محل ظهور) انوار است الی ما لایتناهی.


تام الحکمه

سید جلال الدین محمد حسین شریفی مجدالاشرف

۲۲
تیر

هو


📌سکوت زبان و دل در بیان حکیم و عارف شیعی سید صدرالدین کاشف دزفولی


سکوت بر دو قسم است یکی سکوت زبان ، (یعنی) لب و دهان انسان از ذکر هر کس و هر چیزی که غیر از خدا باشد بسته شود و دیگر سکوت دل که به حصن حصین آن جز یاد خدا امری راه نیابد ؛ هرکه که دلش ساکت نشود ولی زبانش ساکت باشد گناهش کم است و هرکه دلش ساکت شود و زبانش هم ساکت شود مقامش عالی است و هر که دلش ساکت شود ولی زبانش ساکت نباشد گفتارش مثال حکمت است و هرکه نه دلش سکوت یابد و نه زبانش بیچاره نادانی است که بازیچه دست شیطان است وآخرلامر به خاک مذلت می نشیند ؛ سکوت زبان از مدارج اهل دل است و سکوت دل از صفات مقربین و اهل کشف وشهود ؛ هرکس دل و زبانش ساکت شود سخنی جز سخنان الهی نشنود و از این رو همیشه به یاد او است.


سید صدرالدین کاشف دزفولی

حق الحقیقه

۲۲
تیر

هو


📌ترک شهرت و خمولی ( گمنامی ) در بیان حکیم و عارف شیعی سید صدرالدین کاشف دزفولی قدس الله نفسه الزکیه


بدان ای سالک شهرت آفت دین , بلکه دنیای تو را بر باد فنا می دهد. و بر تو باد به خمولی برای آنکه هر گاه انگشت نمای خلق شدی در این صورت تو عجب خواهی نمود به نفس خود و این باعث هلاکت تو گردد و عجب از اقبح صفات ذمیمه است. پس باید تو در پی شهرت نباشی و به تعریف خلق گوش ندهی و مغرور نشوی و هر کس تو را مذمت کند خوشحال شوی و هر کس تو را مدح کند خوشحال نشوی برای آنکه مذمت باعث ترقی تو می شود و مدح باعث تنزل تو گردد از مرتبه قرب به بعد.


سید صدرالدین کاشف دزفولی

مصباح العارفین

۱۷
تیر

هو


📌سلسله اساتید عارف و حکیم شیعی سید حسین ظهیرالاسلام از اساتید سید علی مبدأ درویش طهرانی قدس الله نفسه الزکیه


سلوک عارف کامل خبیر عین الدین حسین ملقب به ظهیرالاسلام  در طریقه علویه ذهبیه ( کاشفیه ) از والد خود زبده الاولیاء آقا محمد رضا که ایشان خلیفه خال خود برهان الطریقه و دلیل الحقیقه ولی السالکین آقا سید صدرالدین کاشف دزفولی اعلی الله مقامه و ایشان از خلفاء قطب الأقطاب جناب آقا محمد بیدآبادی اصفهانی اند، ایضا در طریقه معروفی از شیخ المشایخ آقا ملا محمد علی کومالی ( عاشق علیشاه ) خلیفه حضرت عین علیشاه هروی که از خلفاء نور علیشاه و سید معصوم علیشاه دکنی می باشد اخذ طریقه نموده و صاحب اجازه ارشاد است.


مقدمه بر دو کتاب انوار قلوب السالکین و حقایق المناقبِ جلال الدین علی میرابوالفضل عنقا

__________________

۰۶
تیر

هو


📌اطوار سبعه قلبیه و انوار سبعه غیبیه در بیان حکیم و عارف شیعی سید حسین ظهیر الاسلام دزفولی


همین طور که سجده در فرائض بر متمکن از عمل بر هفت عضو مقرر است ، پس در سجده معنوی که اقتراب ( نزدیک شدن ) به حضرت احدیت در آن یافت می شود نیز بر هفت عضو صفت روحانی معنوی مقرر و معمول بزرگان است ؛ و این مساجد را اطوار سبعه قلبیه خوانند و فیض متلالئی ( درخشان ) در اطوار را ، انوار سبعه ی غیبیه گویند.


سید حسین ظهیر الاسلام دزفولی

رشحات نوریه

__________________________

۰۱
تیر

هو


خلساتی ( خلسه هایی ) که از برای ارباب قلوب رو می دهد و ظهورات غیبی و مشاهده ی ملائکه و روحانیین و موافقت نمودن با ایشان در ذکر و دعا و الهام و رسانیدن اخبار ماضیه ( گذشته ) و مستقبله ( آینده ) تمامی در عالم ملکوت قلبیه ، به برکت انوار ولایت حضرت علی مرتضی و ذریه ی طاهره ی آن حضرت صلوات الله علیهم است.


راز شیرازی

طباشیر الحکمه