شجره ی طیبه ی طوبای ولایت

تحقیقاتی پیرامون فلسفه اسلامی و ادیان و عرفان

شجره ی طیبه ی طوبای ولایت

تحقیقاتی پیرامون فلسفه اسلامی و ادیان و عرفان

شجره ی طیبه ی طوبای ولایت

هو

یا علی

به عقل ما نرسد درک کُنهِ این نقطه
که نکته هاست به دریای باء بسم الله

قال رسول الله صلی الله علیه و آله:

إِنَّمَا مَثَلُ أَهْلِ بَیْتِی فِیکُمْ کَمَثَلِ سَفِینَةِ نُوح، مَنْ دَخَلَهَا نَجَا، وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ

قصد بر آن دارم تا شمه ای از خاطرات و تحقیقات شخصیم را پیرامون فلسفه اسلامی و ادیان و عرفان در این وبلاگ قرار بدهم.این وبلاگ جنبه ی شخصی دارد و فقط به عنوان بانکیست جهت ذخیره ی مطالب جمع آوری شده و یا نوشته شده توسط حقیر

خاک پای محبان مولا علی

اُ _ ش

۱۱ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

۳۱
تیر

هوالعلی الاعلی


📌لطیفه ای عرفانی پیرامون خلافت بلافصل مولانا و مولی الکونین علی بن ابی طالب ( صلوات اللّه و صلوات ملائکته و انبیائه و رسله و جمیع خلقه علیه ) و رد عقیده عامه اهل اسلام ( اهل سنت ) در بیان حاج میرزا حسن صفی علیشاه قدس سره العزیز


📝..رسول خدا فاقد هیچ مرتبه ی از کمالات وجود نبود و نتواند بود خلیفه ی او هم باید کسی باشد که چون مستخلف ( کسی که جانشینی قرار می دهد ) خود فاقد مرتبه نباشد و الا ادای حقوق اشیاء امکانی که در هر مرتبه ی از مراتب متحققند نتواند نمود و قطب عالم امکان نتواند بود و بعد از پیغمبر صلی الله علیه و آله هم قطب عالم امکان غیر از خلیفه ی او محال است باشد، هیچ زمانی نتواند بود که عالم خالی از وجود کامل مکملی باشد و چون پیغمبر صاحب این مرتبه بود خلیفه ی او هم باید همین مرتبه باشد و تعیین چنین کسی را خلایق نتواند کرد. از آنکه عارف به مراتب کمالیه او نیستند. چنانکه تعیین رسالت و رسول با خلق نیست و حق ندارند که پیغمبری مشخص کنند و همچنین حق تعیین وصایت و وصی ندارند از آنکه از ادراک این مرتبه عاجزند. پس اگر ابابکر بعد از رسول صاحب این مقام بود تعیینش هم حق پیغمبر بوده نه حق مردم و چون نکرد یا باید پیغمبر خطا کرده باشد ( که نکرده است ) یا او صاحب این مرتبه نباشد.


یا علی


حاج میرزا حسن صفی علیشاه قدس سره الشریف

اسرار المعارف

_________________

۳۱
تیر

هو


📝..خیالات (پراکنده) را رها کنید و درون خودتان سفر کنید و اهل فکر و مراقبه باشید تا در شما جوششی پیدا بشود که بتوانید نور معرفت را مشاهده کنید.


پیر منیر سید محمد محسنی حفظه الله


۳۱
تیر

هو


📌منشأ انواری که سالک در مقام مشاهده می بیند


📝..منشاء انوار متنوع است، چون روحانیت سالک و ولایت شیخ و نبوت خواجه صلی الله علیه و آله و ارواح انبیاء و اولیاء و مشایخ و حضرت عزت و ذکر لا اله الّا الله و اذکار مختلف و قرآن و اسلام و ایمان و انواع عبادات و طاعات که هریک را نوری دیگرست و از هر منشاء نوری دیگر خیزد مناسب آن و هر یک را ذوقی و لونی ( رنگی) دیگر است.


شیخ نجم الدین رازی

_________________

۳۱
تیر

هو


نکته ۶۸


📌ظهور انوار در مقام مشاهده برای سالک


📝..بسا باشد که در اول مرتبه نور سفید مشهود گردد و او علامت اسلام است، دوم نور زرد دیده شود و او علامت ایمان است، سوم نور کبود و او علامت احسان است، چهارم نور سبز است و او علامت اطمینان است، پنجم نور آبی است و آن علامت ایقان است، ششم نور سرخ است و او علامت عرفان است، هفتم نور سیاه است و او علامت هیمان است. و نور ذات است؛ بسا می شود که مشاهده این انوار با هم جمعاً یا منفرداً یا برحسب اوقات مختلفه پدید آید و این معرفت شامل حال سالک با معرفت است.


شیخ نجم الدین رازی

مرصاد العباد

__________________

۲۲
تیر

هو


عارف کامل ، آنچه که قرار است حادث شود را می گیرد.


پیر منیر سید محمد محسنی


شرح:


آنچه که می خواهد در این عالم جسمانی پیاده شود باید عوالم طولیه وجودی را در قوس نزول به ترتیب طی کند ( گذر از عالم عقل به عالم مثال و گذر از عالم مثال به عالم جسمانی ) زیرا که طفره ( در طبیعیات فلسفه به معنی  از نقطه ای به نقطه ای رسیدن ، بدون پیمودن مسافت فاصله است و در علم لغت پریدن از روی یک چیزی را می گویند ) محال است؛ آن چه که از حوادث قرار است اتفاق بیافتد، پس از طی کردن عالم عقل ، در عالم مثال منفصل قوس نزول صورتی را متناسب با آن حادثه یا به شکل صورت اصلی آن حادثه ، قبل از اتفاق افتادن در عالم جسمانی پیدا می کند و شخص عارف کامل که در اثر مجاهدات و ریاضات و ذکر و فکر، خیال متصل اش چون آیینه شده است، صور عالم مثال منفصل قوس نزول در خیال متصل اش نقش می ببندد ( که انسان جسمش با عالم جسمانی و خیالش با عالم خیال و عقلش با عالم عقل مرتبط است ) و به کشف مثالی می بیند آن حادثه ای را که قرار است حادث شود ، پس سِرّ سخن پیر منیرمان را دریاب که فرمودند : 


"عارف کامل ، آنچه که قرار است حادث شود را می گیرد"


یا علی مدد

شرح : ا/ش

۲۲
تیر

هو


از برای قلب در نهایت درجه کمالش چهارده قائمه است از انوار معصومیه چهارده گانه علیهم السلام و هر یک از این قوائم ، مطلع(محل ظهور) انوار است الی ما لایتناهی.

یا علی


تام الحکمه

سید جلال الدین محمد حسین شریفی مجدالاشرف

۲۲
تیر

هو


📌سکوت زبان و دل در بیان حکیم و عارف شیعی سید صدرالدین کاشف دزفولی


📝..سکوت بر دو قسم است یکی سکوت زبان ، (یعنی) لب و دهان انسان از ذکر هر کس و هر چیزی که غیر از خدا باشد بسته شود و دیگر سکوت دل که به حصن حصین آن جز یاد خدا امری راه نیابد ؛ هرکه که دلش ساکت نشود ولی زبانش ساکت باشد گناهش کم است و هرکه دلش ساکت شود و زبانش هم ساکت شود مقامش عالی است و هر که دلش ساکت شود ولی زبانش ساکت نباشد گفتارش مثال حکمت است و هرکه نه دلش سکوت یابد و نه زبانش بیچاره نادانی است که بازیچه دست شیطان است وآخرلامر به خاک مذلت می نشیند ؛ سکوت زبان از مدارج اهل دل است و سکوت دل از صفات مقربین و اهل کشف وشهود ؛ هرکس دل و زبانش ساکت شود سخنی جز سخنان الهی نشنود و از این رو همیشه به یاد او است.


یا علی


سید صدرالدین کاشف دزفولی

حق الحقیقه

_____________________

۲۲
تیر

هو


📌ترک شهرت و خمولی ( گمنامی ) در بیان حکیم و عارف شیعی سید صدرالدین کاشف دزفولی قدس الله نفسه الزکیه


📝..بدان ای سالک شهرت آفت دین , بلکه دنیای تو را بر باد فنا می دهد. و بر تو باد به خمولی برای آنکه هر گاه انگشت نمای خلق شدی در این صورت تو عجب خواهی نمود به نفس خود و این باعث هلاکت تو گردد و عجب از اقبح صفات ذمیمه است. پس باید تو در پی شهرت نباشی و به تعریف خلق گوش ندهی و مغرور نشوی و هر کس تو را مذمت کند خوشحال شوی و هر کس تو را مدح کند خوشحال نشوی برای آنکه مذمت باعث ترقی تو می شود و مدح باعث تنزل تو گردد از مرتبه قرب به بعد.


یا علی


سید صدرالدین کاشف دزفولی

مصباح العارفین

________________

۱۷
تیر

هو


📌سلسله اساتید عارف و حکیم شیعی سید حسین ظهیرالاسلام از اساتید سید علی مبدأ درویش طهرانی قدس الله نفسه الزکیه


📝..سلوک عارف کامل خبیر عین الدین حسین ملقب به ظهیرالاسلام  در طریقه علویه ذهبیه ( کاشفیه ) از والد خود زبده الاولیاء آقا محمد رضا که ایشان خلیفه خال خود برهان الطریقه و دلیل الحقیقه ولی السالکین آقا سید صدرالدین کاشف دزفولی اعلی الله مقامه و ایشان از خلفاء قطب الأقطاب جناب آقا محمد بیدآبادی اصفهانی اند، ایضا در طریقه معروفی از شیخ المشایخ آقا ملا محمد علی کومالی ( عاشق علیشاه ) خلیفه حضرت عین علیشاه هروی که از خلفاء نور علیشاه و سید معصوم علیشاه دکنی می باشد اخذ طریقه نموده و صاحب اجازه ارشاد است.


مقدمه بر دو کتاب انوار قلوب السالکین و حقایق المناقبِ جلال الدین علی میرابوالفضل عنقا

__________________

۰۶
تیر

هو


📌اطوار سبعه قلبیه و انوار سبعه غیبیه در بیان حکیم و عارف شیعی سید حسین ظهیر الاسلام دزفولی


📝..همین طور که سجده در فرائض بر متمکن از عمل بر هفت عضو مقرر است ، پس در سجده معنوی که اقتراب ( نزدیک شدن ) به حضرت احدیت در آن یافت می شود نیز بر هفت عضو صفت روحانی معنوی مقرر و معمول بزرگان است ؛ و این مساجد را اطوار سبعه قلبیه خوانند و فیض متلالئی ( درخشان ) در اطوار را ، انوار سبعه ی غیبیه گویند.


سید حسین ظهیر الاسلام دزفولی

رشحات نوریه

__________________________

۰۱
تیر

هو


خلساتی ( خلسه هایی ) که از برای ارباب قلوب رو می دهد و ظهورات غیبی و مشاهده ی ملائکه و روحانیین و موافقت نمودن با ایشان در ذکر و دعا و الهام و رسانیدن اخبار ماضیه ( گذشته ) و مستقبله ( آینده ) تمامی در عالم ملکوت قلبیه ، به برکت انوار ولایت حضرت علی مرتضی و ذریه ی طاهره ی آن حضرت صلوات الله علیهم است.


راز شیرازی (میرزا بابا ذهبی )

طباشیر الحکمه

__________________