شجره ی طیبه ی طوبای توحید صمدی

تحقیقاتی پیرامون فلسفه اسلامی و ادیان و عرفان

شجره ی طیبه ی طوبای توحید صمدی

تحقیقاتی پیرامون فلسفه اسلامی و ادیان و عرفان

شجره ی طیبه ی طوبای توحید صمدی

هو

یا علی

به عقل ما نرسد درک کُنهِ این نقطه
که نکته هاست به دریای باء بسم الله

قال رسول الله صلی الله علیه و آله:

إِنَّمَا مَثَلُ أَهْلِ بَیْتِی فِیکُمْ کَمَثَلِ سَفِینَةِ نُوح، مَنْ دَخَلَهَا نَجَا، وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ

قصد بر آن دارم تا شمه ای از خاطرات و تحقیقات شخصیم را پیرامون فلسفه اسلامی و ادیان و عرفان در این وبلاگ قرار بدهم.این وبلاگ جنبه ی شخصی دارد و فقط به عنوان بانکیست جهت ذخیره ی مطالب جمع آوری شده و یا نوشته شده توسط حقیر

خاک پای محبان مولا علی

اُ/ ش

کانال تلگرام
AsrareTohid@

۴ مطلب در اسفند ۱۳۹۵ ثبت شده است

۱۲
اسفند

هو


بسم الله الرحمن الرحیم


امام باقر علیه السلام:


خواب صبح ،شوم و نامیمون است، روزی را دور می‌سازد، رنگ صورت را زرد و متغیر می‌کند، خداوند متعال، رزق را بین الطلوعین تقسیم می‌کند، از خواب در این زمان بپرهیزید و بدانید که من و سلوی (دو غذای لذیذی که برای بنی اسرائیل نازل می‌شد) در این ساعت برایشان فرود می‌آمد.


- پایه و اساس پیشرفت علمی و عملی و سلوک الی الله بیداری سحر و بین الطلوعین است. و اگر سالکی از این فیض عظیم غفلت بورزد پیشرفت چندانی نخواهد داشت , استاد بزرگوار صمدی آملی در جمع طلاب می فرمودند که تا بیداری سحر و بین الطلوعین را درست نکنید به جایی نمی رسید !

حقیر بسیار مشاهده کرده ام که وقتی توفیق بیداری سحر و بین الطلوعین روزیم می شود , هم موفقیت علمی ام در آن روز بیشتر است و هم موفیقت اخلاقی و عملی ام چنانچه امام صادق علیه السلام می فرمایند :

صلاة اللیل تحسن الخلق

یعنی : نماز شب انسان را خوش اخلاق می کند.


بیداری سحر و بین الطلوعین سیره ی تمامی بزرگمردان وادی علمی و عمل است و اکثر مکاشفات و حالات توحیدی این بزرگواران یا در سحر بوده است و یا بین الطلوعین..چنانچه فرموده اند که :

سحر وقت سفر است و بین الطلوعین وقت شکار

یعنی اینکه شخص سالک در سحر به اوراد و اذکار و .. می پردازد و در بین الطلوعین مشغول توجهات و خلسه و ... می شود.


از شرایط بیداری برای نماز شب مراقبه در طول روز است, و در حدیث وارد شده است که شخصی به مولانا امیرالمومنین علی علیه السلام عرض کردند که من از فیض نماز شب محروم شده ام.... امیرالمومنین فرمودند که این محرومیتت به دلیل گناهانیست که در طول روز انجام می دهی ! و همچنین امام صادق علیه السلام می فرمایند :

اگر انسان دروغ بگوید، از نماز شب خواندن محروم می شود، وقتی هم که از نماز شب محروم شد درهای روزی به روی او بسته می شود و از رزق و روزی هم محروم می گردد.


و از دیگر شرایط بیداری برای نماز شب پرهیز از خوردن غذایی سنگین و پرچرب و غذاهایی با طبع سرد است و بهتر است که قبل از خواب از غذاهایی با طبع گرم استفاده بشود و اگر شخصی غلبه ی بلغم در سر داشت و به سختی از خواب بلند می شد و همچنین خوابی سنگین داشت باید از عطریات گرم طبیعی قبل از خواب استفاده بکند و یا ملاج سر را با روغن هایی گرم مثل کنجد یا سیاهدانه روغن مالی بکند و یا به یک طبیب سنتی متخصص مراجعه کند...


همچنین از دیگر شرایط بیداری برای نماز شب زود خوابیدن است چنانچه حضرت استاد علامه حسن زاده آملی شب ها ساعت 10:30 یا 10 می خوابیدند ولی حدود ساعت 3:30 بیدار بودند و به نقلی یا مشغول تفکر بودند و یا مشغول ذکر یا نماز شب یا مطالعه.

میتوان جهت بیدار شدن برای نماز شب از آیه آخر سوره ی کهف نیز استفاده کرد , جهت بیدار شدن در ساعت خاصی از شب در حدیث آمده است که :

هر کس هنگام خوابیدن آیه آخر سوره کهف را بخواند، هر ساعتى که بخواهد از خواب بیدار مى ‏شود ( قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحى‏ إِلَیَّ أَنَّما إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً )

_______________________________

صوت زیر بگرفته شده از جلسات شرح حدیث عنوان بصری فرزند علامه طهرانی در رابطه با تاثیر بیداری سحر و بین الطلوعین در فهم علوم و معارف می باشد که توصیه میکنم حتما گوش بدهید:


دانلود


۰۹
اسفند

بسم الله الرحمن الرحیم


یکی از کسانی که مدتیست با او رابطه ای دوستانه دارم برایم تعریف کرد که :


در ایام جوانی بسیار در وضعیت بدی زندگی می کردم , و زندگیم تمامش کدورت و آلودگی بود به شکلی که تمام اوقاتم به تفریح و ارتباط با نامحرم و گوش دادن موسیقی متال و ... می گذشت.

و اصلا علاقه ای به دین اسلام نداشتم ولی با توجه به اینکه هیچ علاقه ای به دین اسلام نداشتم ولی ارادت  بسیاری به مجالس سید الشهدا علیه السلام داشتم و برای رسیدن محرم روز شماری می کردم...


زندگیم با آلودگی و کدورت و افسردگی در حال طی شدن بود که شبی در خانه کتابی که روی آن نوشته شده بود ( روح مجرد ) توجه مرا به خودش جلب کرد !


کتاب را باز کردم و با اسم اشخاصی که در آن کتاب آمده بود آشنا شدم و یکی از آن اشخاص شیخ محی الدین عربی بود...

چون شنیده بودم که یکی از اساتیدمان موضوع پایان نامه اش عرفان بوده , خدمتشان رفتم و پرسیدم که شیخ محی الدین عربی کیست و چه کار کرده است و ... , توضیحات جالبی دادند و من بسیار علاقه مند به مشایخ عرفان شدم. بعد از اینکه به مباحث عرفان علاقه مند شدم شروع کردم کتاب روح مجرد را کامل خواندم. بعد از اینکه کتاب را کامل خواندم از گذشته ی خود شرمنده شدم و تصمیم به ترک تمام آلودگی ها و کدورات هایی دچارش شده بودم گرفتم...

به شکلی که از همان اول شروع کردم نماز شبم را خواندم.و با نامحرم هایی که با آن ها رابطه ای دوستانه داشتم و دوستانی که اهل فساد بودند قطع رابطه کردم...


بعد از آن مشغول تحقیق و مطالعه در زمینه فلسفه و عرفان شدم و خدمت بعضی از مشایخ عرفان رسیدم..و بعد از چندی با بزرگمرد علم و عرفان , حلیف حروف عالیات , پیر وقت , آشنا به رموز اشباح ,  سالک مرزوق به مشاهدات، عارف بمواقف جداول اوفاق , استاد علامه حسن حسن زاده آملی و سلسله شاگردان بزرگوارشان آشنا شدم و از درس استاد معظم داود صمدی آملی بهره ها بردم و بعد از آن علومی دیگر را خدمت شاگردِ شاگردِ استاد علامه حسن زاده آملی تلمذ نمودم و بعد وارد در حوزه علمیه شدم و در حال حاضر نیز مشغول تحقیق در رابطه با فلسفه و عرفان و دیگر ادیان و طب و نجوم و ... هستم.

___________________________________________

حقیر :


مدت هاست که با این بزرگوار دوست هستم و در اکثر مواقع در حال حضور و مراقبت هستند و ارادت بسیاری به مولانا امیرالمومنین علی علیه السلام دارند , به شکلی که وقتی مدح کوچکی از حضرت مولا خوانده می شود از خود بی خود می شوند و به شدت اشک می ریزند...

آتش عشق مولا به هرچه بگذرد آن را می سوازند و بر هر چه بتابد روشن و نوارنیش می کند و امیرالمومنین شخصی را که در چاه عمیق ظلمت غرق شده با یک نگاه مرید خود می کند...


به ذره گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند


باید دانست که پایه و اساس طریقت محبت و ولایت مولانا امیرالمومنین علی علیه السلام است و کسی می تواند از گردنه ها و سختی های راه رد بشود که با محبت مولا طی طریق بکند.

حتی عرفایی که در طول تاریخ به ظاهر در مذهب اهل سنت بوده اند به قول یکی از بزرگان در اواخر سلوکشان  با تلقین ذکر العلی به وسیله پیرشان به حق بودن ولایت مولا پی می بردند.


مکتب عرفان و عشق به خدای متعال چنین مکتبی است , شخص را به جایی می رساند که همه چیزش را فدای خدا و اهل بیت می کند...

حال کدام یک از مخالفین عرفان توانسته اند اینچنین دست یک شخص را بگیرند و محبتی که در جان افراد همچو بذری است را پر و بال بدهند ؟

کدام یک دست خلق الله را گرفته اند و ابواب معرفت را بر روی آن ها گشوده اند ؟

کدام یک آتش عشق خدا را در دل مریدانشان شعله ور کرده اند ؟

کدام یک آشنا به رموز طریقت و اذکار و اوارد هستند ؟


 یا حق مددی



۰۹
اسفند

استاد صمدی آملی:

علم همانند پرنده ای است که در آسمان در حال پرواز است ، و اگر درختی را دید که آرام است آنجا می نشیند و لانه سازی می کند ، ولی اگر درختی را دید که متحرک و نا آرام است آنجا نمی نشیند ، علم نیز در جان های آرام و غیر مضطرب می نشیند...

چنانچه استاد علامه حسن زاده آملی فرمودند:

تعقل با تعلق سازگار نیست...

_________________
صوت شرح دروس معرفت نفس - جلسه 262




۰۵
اسفند

هو

🔸نکته ۴

📝...در نظر گرفتن صورت پیر و عالم و عارفی ربانی قبل از خواب باعث سیر در عالم خواب می شود ، و برای کسانی که  پراکندگی قوه خیال دارند نیز مناسب است ، چنانچه استاد کمیلی خراسانی از قول علامه بحرالعلوم می فرمایند:

🔸یکی از راه های نفی خواطر برای تمرکز پیدا کردن سالک ، احضار صورت استاد در قلب است.

🔸یکی از راه های احضار صورت ارواح نیز توجه مستقیم و تام به صورت شخص مرده است ،  در این رابطه سیاح بیداء طریقت ، غواص دریای حقیقت ، استاد علامه حسن زاده می فرمایند:

🔹بعضی از مشایخ ما فرمودند:

🔸هرگاه انسان نیت کسی کرده است به حکم اتحاد مدرک با مدرک انأ این شخص انأ همان کس است و چون توجهش را بدان کس تمرکز کند یتمثل له بشرا سویا.

همچنین حضرت استاد علامه حسن زاده آملی در این رابطه می فرمایند:


🔸مسئله احضار ارواح نیز در حقیقت به معنای تحقق صورتی از ارواح در عالم نفس است. آنچه به طور اختصار در تشریح فلسفی و عرفانی آن می‌توان گفت این است که نفس انسان به دلیل جامعیت و گنجایش گسترده آن توان حضور در همه‌ عوالم هستی دارد. بنابر این نفس می‌تواند به عالم برزخ و غیر آن متصل شود، بلکه با آن متحد گردد.

یا حق مددی


ا/ ش