شجرهٔ طیبهٔ طوبای ولایت

لطایف العرفان و الحکمه

شجرهٔ طیبهٔ طوبای ولایت

لطایف العرفان و الحکمه

شجرهٔ طیبهٔ طوبای ولایت

هو

بسم الله الرحمن الرحیم

عین و لام و یاء به قلب عاشقان
آورد هردم نشان از بی نشان

قال رسول الله صلی الله علیه و آله:

إِنَّمَا مَثَلُ أَهْلِ بَیْتِی فِیکُمْ کَمَثَلِ سَفِینَةِ نُوح، مَنْ دَخَلَهَا نَجَا، وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ

____________________
کانال تلگرام:

AsrareTohid@
Hou786@

۵ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

۳۱
ارديبهشت

و من لا یصفی لبه عن قشوره

یموت بموت النشأة الجسدیة


و للناس اطوار بتخلیص لبهم

لیحیو حیاة النشأة الأقدسیة


پس هر کس که به تزکیه و تصفیه و مجاهدات نفسانیه لبّ روح را از قشر خود که بدن است تصفیه و تخلیص نکرده هر آینه او خود به موت طبیعی جسدی خواهد مرد ، و لیکن مردمان صاحب معرفت را اطواری [اطوار قلبیه] به جهت تخلیص لبّ روح از قشر جسد است ، تا در نشأة اقدسیه ، حیات ابدی و بقای سرمدی حاصل کنند و ایشان را خلع بدن به اختیار خود میسر گردد.


میزان الصواب در شرح فصل الخطاب سید قطب الدین محمد نیریزی قدس سره جلد ۳ صفحه ۱۳۳۸

شیخ ابوالقاسم امین الشریعه خویی

۲۵
ارديبهشت

هو


جذبه آن است که با بارقه ای الهی دفعتاً معارف بسیاری برای عارف حاصل شود و سلوک آن است که برای رسیدن به آن معارف ، درجات و مقامات مناسب با آن را یکایک طی کند. اهل شهود یا همهٔ درجات را با سلوک طی می کنند ، در این صورت سالک محض اند یا همهٔ درجات را با جذبه می پیمایند ، در این حالت مجذوب محض اند یا اوایل راه را با سلوک می پیمایند و در اواخر جذبهٔ الهی نصیب آن ها می شود ، این گروه سالک مجذوب اند یا اینکه اول جذبه ای نصیب آن ها می شود ؛ لیکن در انتهاء ناگزیر از سیر و سلوک اند. این عده مجذوب سالک اند. برای کسی که ابتدا جذبه نصیب او شده ولیکن بعد از آن به طریق عادی راه را ادامه می دهد ادامهٔ کار مشکل و توانفرساست.


علامه جوادی آملی

عین نضاخ تحریر تمهید القواعد جلد دوم صفحه ۱۴۸

۲۵
ارديبهشت

هو


هرکس جاهل است به معرفت نفس اجهل است به معرفت رب ، و معرفت نفس مصباح کشف احوال ملکوت است و مشکوة شهود اسرار جبروت و معراج وصول به سوی لاهوت. و احدی از بنی آدم نمی رسد به هیچ مقامی مگر بعد از معرفت نفس خود. و این معرفت حاصل نشود به خبر نقلی یا نظر عقلی. بلکه حصولش موقوف به نوری است که از حق بر دل آید و آن نشود مگر به ریاضات متعالیه و مجاهدات متوالیه و تجرد قوی از قیود هوی و به زعم فقیر محض موهبت است از حضرت عزت ،  اگرچه منافی نیست ، توفیق مجاهده هم موهبت است.


حاج میرزا حسن صفی علیشاه طاب ثراه

عرفان الحق صفحه ۲۴

۲۱
ارديبهشت

📌یادداشت برداری از کتاب حدیث سرو (این شرح بی نهایت ۲) حاج خلیل مبشر کاشانی


-اذکار ، ختومات ، دستورالعمل های عارفانی همراه با مراقبه و محاسبه ی تام در سالک الی الله تأثیر گذار خواهد بود. 


-انسان کامل به لحاظ اصل و ریشه یک حقیقت است و انسان های کامل متحد الحقیقه می باشند که از آن در عرفان به حقیقت محمدیه تعبیر می شود ؛ ولی همین حقیقت واحد را بر حسب اقتضائات متفاوت و استعداد های گوناگون در زمان های مختلف ، دارای مظاهری متعدد و تجلیاتی متنوع است ، این مظاهر و تجلیات چیزی جز اولیای معصوم و انبیای عظام نیست.


-در هر زمان فقط یک فرد از انسان کامل وجود دارد و دیگران هرکه باشد تابع و رعیت وی به حساب می آیند.


-انسان کامل مظهر اتم اسماء الهی به شمار می آید.


-قدر و منزلت هرکس ، مرتبط به نزدیکی وی به انسان کامل است و سعی و تلا‌ش خود اوست که این مهم را رقم می زند.


-بدون وجود انسان کامل نه فیض وجود از مبدأ جواد صادر می گردد و نه سیر تکاملی موجودات به ویژه افراد انسان سامان می یابد.


-زیارت جامعه کبیره شناسنامه ی انسان های کامل است.


-خاتم ولایت و انسان کامل در دیگاه عرفان اسلامی حضرت مهدی است.


-حضرت خضر تحت ولایت حضرت مهدی است.


-از آنجا که انسان کامل مخلوق اول است از حیث وجودی در برترین مرتبه  قرار دارد ، مرتبه ای که از آن به عالم اسماء یاد می کنند از آنجا که این عالم احاطه ی وجودی به تمامی عوالم وجود دارد ، انسان کامل بر تمامی آن ها احاطه دارد.


-از آنجا که اسماء الله باقی و دائم اند ، انسان کامل که مظهر أتم و أکمل اسماء الهی است صاحب ولایت کلیه دائمی است.


-خداوند بالإصاله بر همه چیز محیط است و انسان کامل بالعرض بر همه چیز احاطه دارد.


-سراسر قرآن را می توان شرح خلافت انسان کامل دانست.


-چون عوالم از نور چهارده معصوم آفریده شده است. پس هر نعمتی و فیضی از این عوالم به ما برسد از برکت انوار اهل بیت است از  باب مثال ملائکه ای که در مسیر سیر و سلوک به ما فیضی می رسانند یا با ما گفتگو می کنند یا مطلبی به قلب ما الهام می کنند از تجلیات نوری اهل بیت آفریده شده اند.


-گاهی در حالات سلوکی جذبه ی خاصی برای سالک روی می دهد و میل قلبی اش به یکی از معصومین تمایل بیشتری پیدا می کند، زیرا انوار طیبه ی آن معصوم او را جذب و به او عنایت کرده است.


-حضرات معصومین در عرش و درجات بالای قرب حق هستند و هرکس به این زودی نمی تواند آن وجود های مقدس را زیارت کند.


-روح مردگان صالح به زمین می آیند و وجود مقدس اهل بیت من جمله امام حسین علیه السلام که با یکی از بدن های مثالی خود روی قبر حاضر است را زیارت می کنند و از برکات و آثار معنوی زیارت برخوردار می شوند و سپس به مکان خود در عالم آخرت بر می گردند.


-بعضی از اولیاء الله که چشم دلشان باز شده بود گفته بودند گاهی اموات دسته جمعی برای زیارت قبور امامان و امام زادگان عظیم الشأن و بلافصل می آیند و می روند.


-نفس استاد حرمت دارد و موجب می شود نتیجه سریعتر و به طور کاملتر برای سالک الی الله حاصل شود.


-شب جمعه و روز جمعه تمام ساعات و لحظه های آن شریف و گرانبها و نورانی است.


-بهترین عمل ذکری برای جذب عنایات امام حسین علیه السلام و شهدای کربلاء خواندن زیارت عاشورا است.


-سالک الی الله گاهی در دوران چله نشینی از نظر معنوی محرم می شود و با خود عهد می کند که از بعضی لذات دنیوی دست بردارد تا بتواند با قلب خود طواف معبود کند و واصل محبوب شود.


-تلاوت قرآن یا گفتن اذکار در نخستین مرحله موجب نورانیت مکان ذکر، حضور فرشتگان و دوری شیاطین می شود.


-بسم الله الرحمن الرحیم را بلند گفتن برای دوری اجنه بسیار تأثیر دارد.


-اگر سالک الی الله مراقبتش کامل باشد و از غذای پاکیزه و طاهر استفاده کند و در مراحل بالای سلوکی گام بردارد، بدنش تبدیل به بدن نوری می شود.


-کار های نیک هرکدام عطر خاص خود را دارند.


-مرگ برای دوستان خدا لقاء الهی و شهود توحیدی و تجلیات نوری خاص خود را در بردارد.


-زیاد خوردن گوشت مورث قساوت قلب و تقلیل آن هم قوه ی غضب را تقویت می کند.


-تجرد زمانی حاصل می شود که روح حیوانی قطع گردد.


-با توجه به اینکه ذهن و دل انسان محل خطورات زیادی می باشد، باید زیر نظر استادی حاذق شخص با اذکاری به نفی خواطر بپردازد.


-کسانی که در سیر و سلوک به مقامات بالای معنوی رسیده اند، همه شان از شب خیزان بوده اند و از غیر آن ها دیده نشده است.


-حقیقت قرآن در بعضی عوالم با حقیقت رسول خدا صلی الله علیه و آله و ائمه طاهرین اتحاد دارد.


-اگر کسی بخواهد در عالم بیداری به اسرار عالم و آیات غیبی واقف شود باید مراقبه داشته باشد.


-شرط اساسی رسیدن به عالم مافوق طبیعت ایجاد سنخیت با آن عوالم است.


-مکاشفات از عمق وجود نورانی انسان سرچمه می گیرد و ملکوت انسان با ملکوت عالم هستی ارتباط مستقیم پیدا می کند.


-گاهی اوقات به اولیاء خدا از عالم معنی اول ماه الهام می شود و عارف بزرگوار مرحوم کشمیری از این دسته افراد بودند


-در مسیر سیر و سلوک الی الله، عالم طبع، عالم مثال، قلب، روح و سر انسان باید از اسماء الله نور گیری کند و این ظرف ها (اطوار وجودی انسان) از مظروف (که نور باشد) باید بهره ببرند.


-برای اینکه سالک الی الله در حصن الهی داخل شود و از شر خطرات و وساوس شیطانی جنی و انسی در امان باشد در نافله صبح برای ورود به روز و در نافله عشاء برای ورود به شب چهار قل را بخواند.


-وقتی انسان سالک به زیارت اهل قبور می رود اگر یک حمد و یازده سوره برای مردگان مدفون در قبرستان بخواند همه ی آن ها را از نظر معنوی اطعام کرده و خود نیز از نظر سلوکی بهره ی خاصی می برد.


-چهارده معصوم ذاتا و بالإستقلال از خود چیزی ندارند ولیکن بالعرض حضرت حق همه چیز به آن بزرگواران داده است.

۰۵
ارديبهشت

هو


اگر سالک به نور ولایت پیر عشق و ولی کامل الهی و ریاضات شاقه ، صاحب چنین قلبی بگردید که مرآت ثانیه حق نما است ، می بیند در این حالت به عین قلبی خود حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را و می رسد به بلدان حضرت که مسمی به جابلقا و جابرصاست و مستفیض می گردد از فیض خدمت او به قدر صفاء و وسعت قلب خود و می گردد صاحب الهام به سمع قلبی خود و اگر قابل باشد از برای عهد و بیعت ولایت آن حضرت ، عهد می گیرد آن حضرت از او به عهد ولایت و میثاق توسل و محبت خود.


میرزا ابوالقاسم الحسینی الشریفی الذهبی (راز) شیرازی

قوائم الأنوار و طوالع الأسرار ، خاتمة الکتاب ، صفحه ۷۰۵