هو
سالکى در اثناى سلوک شنیده است که به او می گویند: «ما تکلیف را از تو برداشته ایم.» آن سالک عارف آگاه فهمید که این القاء سبوحى و نداى رحمانى نیست ، بلکه وسواس خناس و دمدمه شیطانى است ، لذا در جوابش گفت: «اى عدو الله من بنده خدایم و اینجا دار تکلیف است ، چگونه تکلیف از من برداشته شده است»؟
استاد علامه حسن زاده آملی
هزار و یک کلمه - کلمه 390
هو
📌پیش فرض فکری متشکل از عرفان و برهان و قرآن
زمانی که خوشه چین کلاس های عرشی استادی بودم همیشه حضرتشان در کلاس ها اصلی را که مقتبس از سیره تربیتی حضرت استاد علامه حسن زاده آملی بود تکرار می کردند و آن اصل این بود که قبل از رسیدن به خدمت شیخی کامل مکمل حتما سیر علمی را خوب دنبال کنید و اصول ایقانی و مبانی رصین فلسفه و عرفان اسلامی را در جانتان پیاده کنید ؛ کسی که سلوکش عقلانی باشد و با نور قرآن و سخن معصومین علیهم السلام حرکت کند از اوهام و خیالات به دور می ماند و سر سخن مشایخ و اساتید عرفان را شایسته تر و پسندیده تر درمی یابد ؛ شبی که در جوار یکی از اهل معرفت بودم یکی از شاگردان که در اثنای سلوکش تمثلی به ایشان دست داده بود و آن را مثال خدایش پنداشته بود ، خدمت ایشان این حال را عرضه داشتند ایشان در جواب فرمودند:
( اوهام و خیالات است و باید از اوهام و خیالات برون رفت )
عاشقى دید از دل پرتاب
حضرت حق تعالى اندر خواب
دامنش را گرفت آن غم خور
که ندارم من از تو دست دگر
چون درآمد ز خواب خوش درویش
دید محکم گرفته دامن خویش
اگر این سالک ( ایده الله سبحانه بإلقاءاته السبوحیه ) به اصول و مبانی اصیل فلسفه و عرفان اسلامی آشنایی داشت می دانست که "حق مطلق به اطلاق وجود صمدی در هیچ صقع کلمات وجودی امکانی صورت پذیر نیست و متمثل نمی شود"(۱) و قوه خیال بوده که شیطنت کرده و او را خدایش ارائه داده است و دقیق تر سر سخن این استاد بزرگوار را در رابطه با برون رفتن از اوهام و خیالات در می یافت.
یا علی
یکشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۷
( ۱ ) - رجوع شود به کتاب هزار و یک کلمه استاد علامه حسن زاده آملی کلمه ۳۹۰
هو
📌معرفت نفس نردبان معرفت حق تعالی
کسی که جاهل به نفس خویش است ، چگونه میتواند در شناخت سایر اشیا موفق باشد؛ چنانکه ارسطو گفته کسی که از معرفت نفسش عاجز است ، شایسته است که از معرفت حق نیز ناتوان باشد ؛ زیرا معرفت نفس ذاتاً و صفتاً و افعالاً مرقات و نردبان معرفت حق تعالی می باشد ؛ به دلیل آنکه حق تعالی انسان را بر مثال خویش آفرید. پس کسی که از علم نفس خویش آگاه نباشد، علم ربش را نیز نمیداند.
صدرالتمألهین ملاصدرا شیرازی
حکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة العقلیة جلد ۶
____________________