شجرهٔ طیبهٔ طوبای ولایت

تحقیقاتی پیرامون فلسفه اسلامی و ادیان و عرفان

شجرهٔ طیبهٔ طوبای ولایت

تحقیقاتی پیرامون فلسفه اسلامی و ادیان و عرفان

شجرهٔ طیبهٔ طوبای ولایت

هو

یا علی

به عقل ما نرسد درک کُنهِ این نقطه
که نکته هاست به دریای باء بسم الله

قال رسول الله صلی الله علیه و آله:

إِنَّمَا مَثَلُ أَهْلِ بَیْتِی فِیکُمْ کَمَثَلِ سَفِینَةِ نُوح، مَنْ دَخَلَهَا نَجَا، وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ

قصد بر آن دارم تا شمه ای از خاطرات و تحقیقات شخصیم را پیرامون فلسفه اسلامی و ادیان و عرفان در این وبلاگ قرار بدهم.این وبلاگ جنبه ی شخصی دارد و فقط به عنوان بانکیست جهت ذخیره ی مطالب جمع آوری شده و یا نوشته شده توسط حقیر

خاک پای محبان مولا علی

اُ _ ش

عقیده حکمای اشراقیین

جمعه, ۲ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۳۷ ب.ظ

هو


نکته ۷۴


حکمای اشراقیین را عقیده بر آن است که مابین عالم روحانیین و جسمانیین عالمی است که آن را عالم مثال نامند و همهٔ موجودات آن عالم اشکال و هیاکل نورانی مقداری مجرد از ماده می باشند مانند ، ظلال و شعله آتش که آنها را صورت و مقدار و شکل و اندازه است و لیکن ماده عنصریه جسمیه ندارند، چنانچه هیچ چیزی را حایل و حاجب نباشند ، و این عالم برزخ مابین عالم شهادت و جسمانیات و ارواح مجرده صرفه و روحانیات می باشد، و [ اشراقییون ] گویند : ما خود این عالم را به طریق ریاضت و تزکیه و مجاهده و مکاشفه دریافت نموده ایم و حضرات عرفای الهیین و حکمای اسلامیین نیز در این فقره با ایشان موافق و متحد می باشند و ایشان نیز در این مطلب تمسک به کشف و شهود کنند، بلکه مضمون اخبار ائمه معصومین علیهم السلام هم مصدق ایشان است.


میزان الصواب در شرح فصل الخطاب سید قطب الدین محمد نیریزی

شارح شیخ امین الشریعه خویی

___________________________

  • امید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">