شجرهٔ طیبهٔ طوبای ولایت

لطایف العرفان و الحکمه

شجرهٔ طیبهٔ طوبای ولایت

لطایف العرفان و الحکمه

شجرهٔ طیبهٔ طوبای ولایت

هو

بسم الله الرحمن الرحیم

عین و لام و یاء به قلب عاشقان
آورد هردم نشان از بی نشان

قال رسول الله صلی الله علیه و آله:

إِنَّمَا مَثَلُ أَهْلِ بَیْتِی فِیکُمْ کَمَثَلِ سَفِینَةِ نُوح، مَنْ دَخَلَهَا نَجَا، وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ

____________________
کانال تلگرام:

AsrareTohid@
Hou786@

صفات حیوانی در بیان صفی علیشاه

يكشنبه, ۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۰۴ ق.ظ

هو


تکلیف انسان عموماً تحصیل و تکمیل آدمیّت است و آن منحصر بحفظ آداب ظاهر و سلوک باطنست. آداب ظاهره، پاسِ مراتب شریعت است و سلوک باطن عمل به مراسم تصوف و طریقت؛ یعنی سلب اوصاف حیوانیت از خود و کسبِ اخلاق انسانیّت. آدمی که به اوصاف حیوانیت باشد آدمش نتوان گفت و از سائر حیوانات ممتازش نتوان شمرد. حتی اینکه اگر تمام اوصافش مبدل شده باشد غیر از یک وصف که هنوز از حیوانیت در او باقی مانده باشد، بقدر همان از انسانیت دور است و چون روحش از بدن عنصری که صورت انسان داشت آزاد شود، در عالم مثال، متشکل به شکل همان حیوانست که متصّف به صفات او بوده و کسی که چشم بصیرتش باز باشد او را در همین قالب عنصری، چنان که برزخ اوست میبیند.

 حاج میرزا حسن صفی علیشاه (قدس الله روحه العزیز) - میزان المعرفه


نظرات  (۱)

  • نادر جهانگیری
  • سایر بودن نهای   خلقت انسان ملاقات خداست وباید دانست به محظ ترک جسم مرکب دنیای وی کنده شده واز نشائ به نشائ دگری وخلقت دیگر وموجود دگری میشود . چرا که نظریه متروک وباوریست قدیم . مگر شخص انسان این صفات را از بغالی خرید نکرده که اورا گناه کار محسوب شمردو........این نظریه ها برای مردم عوام واقای کردن وسوا  ری کشیدن از مردم   بدبحت بوده وهست ........................

    پاسخ:
    سلام علیکم

    بسیار گنگ و پراکنده فرمودید. متوجه نشدم. 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">